Autor Wiadomość
Marek
PostWysłany: Pon 14:59, 26 Sty 2009    Temat postu: ROZPORZĄDZENIE MIN. INFRASTRUKTURY w sprawie egzaminowania

Poniżej udostępniam zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego - warto pamiętać że odstępstwo od tych zasad są podstawą do uniważnienia egazminu a zwłaszcza § 11 pkt.3.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 27 października 2005 r.
w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów(fragmenty)2)
Na podstawie art. 115 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486, Nr 180, poz. 1494 i 1497) zarządza się, co następuje:


Zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego
§ 9.
1. Egzamin praktyczny polega na:
1) wykonaniu na placu manewrowym zadań [...] w tym


Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy oraz ruszanie z miejsca

1.1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach – osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł zewnętrznych pojazdu,
– odpowiednio jeżeli występują

1.2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są zamknięte,
– w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
– zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy,
– odpowiednio jeżeli występują

1.3. Upewnienie się o możliwości jazdy,
– wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
– ocena sytuacji wokół pojazdu.
1.4. Płynne ruszenie,
– opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego,
– łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika
[...]



Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu

Dla kategorii B, [...] – płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu [...] w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka, nieprzejeżdżanie przez linie i nienajeżdzanie na krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu), zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa[..] w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.



Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go,


2) wykonaniu w ruchu drogowym programu egzaminacyjnego:

1. Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2. Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi:
a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,
b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
3. Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyzna­czonych i niewyznaczonych pasów ruchu.
4. Przejazd przez skrzyżowania:
a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe),
b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo prze­jazdu (znak A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c),
c) z sygnalizacją świetlną,
d) na których ruch odbywa się wokół wyspy,
e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd)
5. Przejazd przez przejścia dla pieszych

6. W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie manewrów:
a) parkowanie prostopadłe lub skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy),
– miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
– po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu),
– parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
lub

b) parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem,
– miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
– długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna być co najmniej 2 krotnością długości pojazdu egzaminacyjnego,
– w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy,
– po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
– w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.

c) zawracanie na drodze jednojezdniowej – dwukierunkowej
– możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)
– zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
– miejsce do zawracania wyznacza egzaminator
7. Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe oraz obok przystanku tramwajowego i autobusowego
8. Wykonanie manewrów:
a) wyprzedzania, omijania, wymijania
b) zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania na skrzyżowaniu,
9. Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzyma­nia w wyznaczonym miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) – manewr nie dotyczy kategorii T prawa jazdy
10. Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych (nieobowiązkowe)- manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania[...]
§ 11. Podczas egzaminu praktycznego:
[...]
3) egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa;

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group